Search

Kino Ameryki Południowej

ANIOŁ

(El ángel), reż. Luis Ortega, Argentyna, Hiszpania, 2018, 115 min

MFF Cannes 2018 – Oficjalna selekcja

Argentyński kandydat do Oscara 2019 – wyprodukowany przez Pedro Almodóvara i twórców „Dzikich historii”.  Premierowo prezentowany w prestiżowej sekcji Un Certain Regard 71. MFF w Cannes. Wibrujące rock-n-rollem Buenos Aires, lata 70. 17-letni Carlito (Lorenzo Ferro) o twarzy anioła przemierza ulice, jakby należały do niego. Od najmłodszych lat wykorzystuje wszelkie okazje, by kraść. To fascynacja, której nie chce się oprzeć. Kiedy spotyka charyzmatycznego przestępcę Ramona (Chino Darín), do głosu dochodzi ciemna strona jego natury. Za niewinnym wyglądem Carlita kryje się brutalna dusza. Film luźno oparty na życiu seryjnego mordercy Carlosa Robledo Pucha zwanego „Aniołem śmierci”.

DZIEDZICZKI

(Las herederas), reż. Marcelo Martinessi, Brazylia, Urugwaj, Paragwaj, 2018, 95 min

MFF Berlinale 2018 – Srebrny Niedźwiedź – Najlepsza aktorka Ana Brun, Nagroda FIPRESCI, Nagroda im. Alfred Bauera

Akcja rozgrywa się w stolicy Paragwaju. Chela i Chiquita są potomkiniami bogatych rodów, mieszkającymi w okazałej posiadłości od ponad 30 lat. Jednak ostatnio sytuacja finansowa dziedziczek zaczyna się pogarszać i kobiety są zmuszone wyprzedawać fortunę. Kiedy narastające długi doprowadzają do aresztowania Chiquity pod zarzutem oszustwa, Chela musi zmierzyć się z nową rzeczywistością. Wsiadając po raz pierwszy od lat za kółko, zaczyna świadczyć lokalne usługi taksówkarskie grupie starszych zamożnych kobiet. Jedną z pasażerek jest spontaniczna, pełna życiowego optymizmu i młodsza Angy. Pod jej wpływem zamknięta w sobie bohaterka stopniowo zrzuca skorupę i rozpoczyna osobistą, intymną rewolucję.

GLORIA

reż. Sebastián Lelio, Chile, Hiszpania, 2013, 110 min

MFF Berlinale 2013 – Srebrny Niedźwiedź – Najlepsza aktorka Paulina García

MFF San Sebastian 2013 – Nagroda Specjalna

Gloria to atrakcyjna kobieta w średnim wieku. Mieszka sama, z dziećmi widuje się rzadko, ale regularnie odwiedza dancingi. Spędza tam miło czas, choć zazwyczaj stroni od towarzystwa mężczyzn. Jej nastawienie się zmienia, gdy jednej z tanecznych nocy na parkiecie pojawia się Rodolfo. Czarujący dżentelmen sprawia, że Gloria nabiera ochoty na płomienny romans. W tym wiarygodnym psychologicznie, przepięknie skomponowanym i zagranym filmie motorem napędowym akcji są emocje. Melancholia w życiu Glorii splata się więc z beztroską zabawą, miłość z rozczarowaniem, a obojętność z niegasnącą chęcią życia.

LOVELING

(Benzinho), reż. Gustavo Pizzi, Urugwaj, Brazylia, 2018, 95 min

MFF Sundance 2018 – Oficjalna selekcja

MFF Rotterdam 2018 – Oficjalna selekcja

Irene wraz z mężem i czwórką dzieci mieszka w małym miasteczku na obrzeżach Rio de Janeiro. Jej najstarszy syn Fernando jest utalentowanym graczem w piłkę ręczną. Pewnego dnia chłopak zostaje zaproszony do profesjonalnej drużyny w Niemczech. Rodzina musi podjąć szybką decyzję o wyjeździe, od którego zależy jego dalsza kariera. Zaskoczona obrotem spraw Irene, stara się poradzić sobie z wizją nagłego rozstania z synem, pokonać własny niepokój i odkryć w sobie nowe siły, by przyzwyczaić się do życia bez ukochanego dziecka.

NEONOWY BYK

(Boi Neon), reż. Gabriel Mascaro, Brazylia, Hiszpania, Urugwaj, 2015, 101 min

MFF Wenecja 2015 – Nagroda specjalna Jury

Warszawski Festiwal Filmowy 2015 – Grand Prix

Iremar bierze udział w Vaquejadas – rodeo w północno-wschodniej Brazylii. To sport dla prawdziwych macho. Jego domem jest przyczepa, którą wozi byki z przedstawienia na przedstawienie. Towarzyszy mu tancerka  egzotyczna Galega, jej bezczelna córka Cacá oraz Zé, towarzysz z rodeo. Wspólnie tworzą rodzinę. Po przedstawieniach zaszywa się w swojej ciężarówce i szyje stroje utkane brokatem i cekinami marząc o zostaniu projektantem mody. Świecidełka, seksi kroje i zmysłowe tkaniny urozmaicają mu każdy wieczór.

SNY WĘDROWNYCH PTAKÓW

(Pájaros de verano), reż. Ciro Guerra, Cristina Gallego, Kolumbia, Meksyk, 2018, 125 min

Zachwycająca wizualnie opowieść o początkach kolumbijskiego handlu narkotykowego, w reżyserii autora uznanego „W objęciach węża”. Akcja rozgrywa się na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku na odległym i wietrznym pustkowiu na granicy kraju. Miejscowa rodzinie z plemienia Wayúu angażuje się w niezwykle dochodowe zajęcie, jakim była wtedy sprzedaż marihuany amerykańskim hippisom. Gdy zachłanność i namiętność ścierają się z honorem, rozpoczyna się wojna wyniszczająca klany. Życie członków rodziny Wayúu, ich kultura oraz tradycje przodków są w niebezpieczeństwie. Chciwość i rywalizacja między gangami stawiają pod znakiem zapytania tradycyjne wartości przekazane przez przodków. 

ZAMA

reż. Lucrecia Martel, Argentyna, 2017, 115 min

MFF Wenecja 2017 – Oficjalna selekcja

MFF Toronto 2017 – Oficjalna selekcja

Tytułowy bohater Diego de Zama to zarządca rezydujący na peryferiach XVIII-wiecznej hiszpańskiej kolonii. Żyje w stanie ciągłego oczekiwania na awans, pragnie wykazać się przed mocodawcami i zostać przez nich dostrzeżony. Wypatrując przyszłości, nie dostrzega jednak wartości tego, co dzieje się wokół niego. Jest więźniem urzędu, człowiekiem uporczywie przywiązanym do rytuałów, patrzącym na siebie przez pryzmat swojej pozycji społecznej. Tropikalny upał i wilgoć szybko jednak demaskują pustkę przywiezionych z Europy norm. Im rozpaczliwiej bohater trzyma się sztywnych reguł, których w jego mniemaniu przestrzegać powinien urzędnik, kolonizator i dumny biały mężczyzna, tym więcej czeka go upokorzeń.