Search

Zjawiska: Kino Neo Noir

CZARNY WĘGIEL, KRUCHY LÓD
(Bai ri yan huo), reż. Yi’nan Diao, Chiny, 2014, 106 min

Berlinale 2014 – Złoty Niedźwiedź

W kilkunastu fabrykach, rozproszonych po całej prowincji, w transporcie węgla odnalezione zostają fragmenty ludzkiego ciała. Policja podejrzewa pracowników firmy przewozowej. Przy próbie aresztowania padają strzały – oprócz podejrzanych ginie dwójka policjantów. Prowadzący akcję Zhang Zili (nagrodzony aktorskim Niedźwiedziem Liao Fan) zostaje odsunięty od obowiązków. Pięć lat później, pogrążony w nałogu alkoholowym, trafia przypadkiem na dawnego współpracownika. Okazuje się, że w sprawie pojawiło się kilka nowych tropów, prowadzących do jednej kobiety – prześladowanej, a może chronionej przez tajemniczego mordercę.

 

LOST RIVER
reż. Ryan Gosling, USA, 2014, 95 min

Cannes 2014 – oficjalna selekcja

Debiut reżyserski amerykańskiego aktora Ryana Goslinga. Detroit. Przeklęte miejsce, w którym jedni próbują przetrwać, inni oddają się perwersyjnym fantazjom. Okolicą rządzi Bully, który obcina wargi nożyczkami każdemu, kto mu się sprzeciwi. W domu na przedmieściach katatoniczna staruszka Belladonna zawiesza się w świecie swoich wspomnień. W centrum miasta wyuzdany bankier Dave aranżuje krwawe przedstawienia w nocnym klubie, do którego ściągają tłumy. Zmysłowa Billy spełnia jego psychopatyczne zachcianki, by nie stracić dachu nad głową. Jej starszy syn – Bones pomaga matce, zbierając złom, czym naraża się Bully’emu. Rozumie go tylko Rat – dziewczyna z sąsiedztwa ze szczurem w rękawie. Razem snują się po okolicy. Tylko ona wie, jak to wszystko się zaczęło i jak to wszystko zakończyć.

 

MIÓD DLA DAKINI
(Honeygiver Among the Dogs), reż. Dechen Roder, Bhutan, 132 min

Berlinale 2017 – Oficjalna selekcja

Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.
Film młodej bhutańskiej reżyserki to oryginalne połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu. Roder wykorzystuje w scenariuszu motywy z opowieści o dakiniach, oświeconych kobietach i żeńskich buddach, personifikacjach żeńskiej energii seksualnej, które dbają o przekazywanie mądrości i praktyk przeszłych pokoleń.

 

TYLKO BÓG WYBACZA
(Only God forgives), reż. Nicolas Winding Refn, Dania, Francja, Szwecja, USA, Tajlandia, 2013, 90 min

Cannes 2013 – udział w konkursie głównym

Film Nicolasa Windinga Refna, twórcy kultowego „Drive” to hipnotyczna opowieść o więzach krwi i zemście z Ryanem Goslingiem i Kristin Scott Thomas w rolach głównych. Autorem ścieżki dźwiękowej – podobnie jak w przypadku „Drive” – jest Cliff Martinez, a za oszałamiającą stronę wizualną filmu odpowiada Larry Smith, autor zdjęć do m.in. „Oczu szeroko zamkniętych” Stanley’a Kubricka. Julian (Ryan Gosling) jest właścicielem klubu w Bangkoku, w którym prowadzi nie do końca legalne interesy. Kiedy jego brat Billy zostaje zamordowany, życie Juliana radykalnie się zmienia. Ich matka (Kristin Scott Thomas) oczekuje, że młodszy syn odnajdzie zabójców brata i go pomści. Mężczyzna – mimo oporów i wątpliwości – postanawia dotrzeć do człowieka, który prawdopodobnie stoi za śmiercią Billy’ego. Wie tylko, że w ciemnych zaułkach miasta nazywają go Aniołem Zemsty…

 

WOLNY STRZELEC
(Nightcrawler), reż. Dan Gilroy, USA, 2014, 117 min

Independent Spirit Awards 2014 – Najlepszy debiut
Oskary 2015 – Nominacja: najlepszy scenariusz oryginalny

Każdej nocy, gdy Miasto Aniołów zasypia, grupy ryzykantów uzbrojonych w szybkie samochody, drogie kamery video i skuteczne policyjne skanery przemierzają Los Angeles wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu okazji do nagrania odpowiednio atrakcyjnych materiałów. Polują na wypadki samochodowe, pożary, morderstwa i innego rodzaju ludzkie katastrofy, mając nadzieję sprzedać swe filmy lokalnym stacjom telewizyjnym, poszukującym taniej sensacji. Bezrobotny i zdesperowany Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) postanawia zostać jednym z nich.