Search

Spectrum: Muzyka i Sztuka

glossukurowaGłos Sokurowa
reż. Leena Kilpeläinen, Finlandia, Niemcy, Estonia, 2015, 77 min

Dokument o życiu i twórczości jednego z najważniejszych światowych reżyserów – Aleksandra Sokurowa, eksperymentującego twórcy kina autorskiego.

Aleksander Sokurow urodził się Rosji w 1951 roku. Ukończył studia historyczne, a następnie rozpoczął pracę w jednej z wytwórni WGIKu. Zaprzyjaźnił się tam z Tarkowskim. Większość jego wczesnych filmów była zakazana przez sowiecką cenzurę. Swoje dzieła układa w cykle, z których najliczniejsze są Elegie. Zdobył uznanie na świecie filmem Matka i syn (1996). Potem wyreżyserował jego suplement – Ojciec i syn (2003). Nie mniej istotna jest trylogia, której bohaterami są dyktatorzy XX wieku, poszczególne części rekonstruują detale z ich prywatnego życia: Moloch (1999) o Hitlerze, Cielec (2000) o Leninie i Słońce ( 2004) o cesarzu Hirohito. Sokurow, uważany za godnego następcę Tarkowskiego, wiele zaczerpnął od swego mistrza: wydłużone ujęcia (słynna jednoujęciowa Rosyjska arka), powolny ruch kamery, koncentrację na fizyczności, kreacyjne, malarskie kadry.

10.07. godz. 20.15 Teatr Boto

 

pasoliniPasolini
reż. Abel Ferrara, Francja, Belgia, Włochy 2014, 89 min

Kontrowersyjny reżyser Abel Ferrara składa hołd jednemu z mistrzów włoskiego kina. Pasolini sytuuje się daleko od konwencjonalnej biografii. Film jest rekonstrukcją ostatnich godzin życia twórcy Dekameronu. Bohatera poznajemy w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego Salo, czyli 120 dni Sodomy i przymierza się już do prac nad nowym filmem. Spotyka młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Feralna podróż kończy się tragiczną śmiercią reżysera. Wbrew oczekiwaniom niektórych Ferrara nie zajmuje się teoriami spiskowymi krążącymi wokół tego wydarzenia. Swoim zwyczajem łączy sacrum z profanum i przedstawia Pasoliniego jako autodestrukcyjnego geniusza i świeckiego męczennika. Sekwencje z życia tytułowego bohatera mieszają się na ekranie ze scenami inspirowanymi jego niedokończonym scenariuszem – Porno-Teo-Kolossal. W Pasolinim pojawia się także grono dawnych współpracowników reżysera, z gwiazdą wielu jego filmów Ninneto Davolim na czele.

10.07. godz. 16.00 Teatr Boto

 

performerPerformer
reż. Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda, Polska, 2015, 63 min

„Performer” to pełna punkowej energii opowieść o artyście, który szuka swojego miejsca we współczesnym świecie. Bohaterem filmu jest Oskar Dawicki, jeden z najbardziej oryginalnych i fascynujących współczesnych artystów, grający w filmie samego siebie. Oskar żyje swoją sztuką i nie idzie na żadne kompromisy, często ryzykując własnym zdrowiem. Podczas słynnego performersu („Baloniarz”) powiesił się na sznurze pod sufitem galerii, a przed uduszeniem ratowały go jedynie balony wypełnione helem. Poznajemy go w momencie przełomowym, gdy jego Mentor (Zbigniew Warpechowski) jest umierający. Warpechowski jest także mistrzem Najdroższego (Andrzej Chyra), przyjaciela Oskara z dzieciństwa, a obecnie także rywala, który postawił na bardziej komercyjną sztukę i odniósł ogromny sukces finansowy. Skomplikowane relacje łączą Dawickiego również z Galerzystką (Agata Buzek), która jest jego marszandką i kochanką.

17.07. godz. 15.00 Teatr Boto

 

janisJanis
reż. Amy Berg, USA, 106 min

„Janis” to szczery, emocjonalny i przemyślany film dokumentalny, może nawet bardziej o Joplin jako o osobie niż legendzie. Sięgając do prywatnych zapisków artystki, wydobywając z rodzinnych archiwów fotografie, nagrania, a przede wszystkim listy, Berg powraca do teksańskiego dzieciństwa Janis Joplin, naznaczonego bolesnym odrzuceniem i poczuciem niedopasowania. Przywołuje też czasy rozkwitu kariery piosenkarki w San Francisco, trudne początki, skomplikowane relacje z zespołem, atmosferę Woodstock i pierwsze miłości. Tu na scenę wkraczają dawni koledzy muzycy, ludzie z branży, przyjaciele, kochankowie. To oni tworzą wizerunek Joplin: równie utalentowanej co niepewnej siebie gwiazdy, która nigdy nie przestała być dziewczyną z Teksasu.

09.07. godz. 18.00 Teatr Boto

 

Yona-1Yona
reż. Nir Bergman, Izrael, 2014, 100 min

Izraelskie Nagrody Filmowe – Najlepsza scenograifa, najlepsze kostiumy

Zdobywca dwóch izraelskich Oscarów. Wykonana z dbałością o realia epoki śmiała i bezkompromisowa opowieść o bohemie lat 60. XX wieku i porteret artystki, która stała się ikoną rewolucji seksualnej w Izraelu.

Film przedstawia życie legendarnej poetki izraelskiej, Yony Wallach. 18-letnia Yona rzuca szkołę, aby stać się częścią sceny artystycznej Tel Awiwu. Zafascynowana nowoczesną poezją takich twórców, jak Yair Hurvitz czy Meir Wieseltier, musi skonfrontować swoje teksty i wyobrażenia z czytelnikami i uznanymi w tej dziedzinie sztuki kolegami. Sama zaś musi stawić czoła otaczającej jej niełatwej rzeczywistości.

„Yona” pokazuje zdominowany przez mężczyzn świat sztuki lat 60.,  nie tylko z perspektywy buntowniczej feministki, ale też z punktu widzenia wrażliwej dziewczyny, która, żeby stać się kobietą i pełnoprawną artystką, musi przejść przez szkołę życia. Otwarcie biseksualna, śmiało wyrażająca swoje poglądy, naruszająca przyjęte normy w poezji, Yona rzuca światu wyzwanie. Dziś uważana jest za jedną z najważniejszych artystek, która zmieniła oblicze poezji i stała się ikoną izraelskiej rewolucji seksualnej i feminizmu.

16.07. godz. 16.00 Teatr Boto