Search

Spectrum 17/18

120 UDERZEŃ SERCA
(120 battements par minute), reż. Robin Campillo, Francja, 2017, 135 min

Cezary 2018 – laureat nagród w sześciu kategoriach
San Sebastian 2017 – Nagroda specjalna
Cannes 2017 – Grand Prix Festiwalu, nagroda FIPRESCI

W filmie Campillo euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: mamy wczesne lata 90., epidemia AIDS zbiera we Francji swoje żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP.

 

AVA
reż. Léa Mysius, Francja, 2017, 105 min

Cannes 2017 – Nagroda Stowarzyszenia Autorów, Reżyserów i Kompozytorów (SACD)
Toronto 2017 – Nagroda FIPRESCI w sekcji Odkrycia

Opowieść o młodej dziewczynie, w której dojrzewa bunt. Ava spędza wakacje z matką nad Atlantykiem. Senną atmosferę niespodziewanie przerywa wiadomość o tajemniczej chorobie, która, być może, jest wytworem jej fantazji. Czas, który pozostał do końca wakacji postanawia uczynić niepowtarzalnym. Poznany na plaży tajemniczy chłopak staje się częścią nowego świata bohaterki, która odważnie podąży za swoimi pragnieniami.

 

CZŁOWIEK DELFIN
(Dolphin Man) reż. Lefteris Charitos, Grecja, Kanada, Francja, Japonia, 2017, 80 min

Pokaz przedpremierowy

Jacques Mayol to jeden z największych nurków w historii, wielokrotny rekordzista świata w nurkowaniu głębinowym, określany mianem człowieka delfina, teoretyk i pasjonat nurkowania, filozof, którego życie stało się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit” (do którego Mayol współtworzył scenariusz).Film splata wspaniałą współczesną fotografię podwodną w wykonaniu najlepszych na świecie nurków z intymnymi komentarzami najbliższych przyjaciół Mayola, rodziny oraz mistrzów świata w nurkowaniu: Williama Trubridge’a, Mehgan Heaney-Grier i Umberto Pelizzariego. Narratorem filmu jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w filmie „Wielki błękit”.

 

DO ZOBACZENIA W ZAŚWIATACH
(Au revoir là-haut), reż. Albert Dupontel, Francja, 2017, 117 min

Pokaz przedpremierowy

Listopad 1918 roku, koniec I wojny światowej. Kilka dni przed zawieszeniem broni Edward Péricourt, niegdyś wzięty artysta, ratuje życie skromnemu urzędnikowi – Albertowi Maillardowi. Wcześniej mężczyźni nie mieli ze sobą nic wspólnego, jednak wojna i absurdalny rozkaz porucznika Pradelle splatają ich losy. Już jako weterani bohaterowie orientują się, że dla powojennej Francji takie ludzkie wraki jak oni są tylko kłopotem. Dodatkowo Pradelle ma zamiar zbić fortunę na zwłokach ofiar wojennych. Wtedy w przyjaciołach odzywa się duch walki o sprawiedliwość. Czy ich zemsta będzie słodka i pomoże upamiętnić prawdziwych bohaterów narodu…?

 

FANTASTYCZNA KOBIETA
(Una mujer fantástica), reż. Sebastián Lelio, Chile, Hiszpania, 2017, 104 min

Oskary 2018 – Najlepszy film nieanglojęzyczny

Orlando (Francisco Reyes) planuje urodzinową niespodziankę dla znacznie młodszej od niego partnerki, Mariny (Daniela Vega). Prezent wręcza jej podczas romantycznego wieczoru, który para spędza w Santiago na kolacji i tańcach. Po powrocie do mieszkania mężczyzna nieoczekiwanie słabnie. Marina zabiera go do szpitala, gdzie musi skonfrontować się z rodziną Orlanda, a także z wrogo nastawioną służbą zdrowia i policją. Wskutek tragicznych wydarzeń będzie musiała zawalczyć o prawo do swoich uczuć, godności, a nawet przeżywania żałoby.

 

THE FLORIDA PROJECT
reż. Sean Baker, USA, 2017, 115 min

Oskary 2018 – Nominacja: Najlepszy aktor drugoplanowy Willem Dafoe
Critics Choice Award 2018 – Najlepszy młody aktor / aktorka Brooklynn Prince

Moonee ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza motel Magic Castle, z zewnątrz przypominający pałac z bajki. Ale w pokojach, które wynajmuje się na godziny, raczej nie spotka się księżniczki. Mieszkają tu za to rozmaici dziwacy, życiowi przegrani i zarabiające najniższą krajową sprzątaczki. Moonee, nie zważając na okoliczności, niczym odkrywca z przygodowej powieści przemierza okoliczne nieużytki, jakby były najgęstszą dżunglą i wymyśla z kolegami kolejne psikusy. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie musi podejmować jej mama, by opłacić pokój na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneylandu.

 

ISABELLE I MĘŻCZYŹNI
(Un beau soleil intérieur), reż. Claire Denis, Francja, 2017, 94 min

Cannes 2017 – Nagroda „Quinzaine des Réalisateurs”

Isabelle mieszka w Paryżu. Jest rozwiedzioną, samotną matką. Jako kobieta dojrzała wie, czego chce i wie, co może sama dać. Po latach rozczarowujących relacji, po raz kolejny próbuje znaleźć miłość. Chce odszukać tę jedyną, prawdziwą i do końca życia, chociaż chyba już przestała w nią wierzyć. Spotyka na swej drodze nowego mężczyznę, przy którym przeżywa skrajne emocje: od radości i nadziei po zagubienie i smutek.

 

JESZCZE NIE KONIEC
(Jusqu’à la garde), reż. Xavier Legrand, Francja, 93 min

Wenecja 2017 – Srebrny Lew
San Sebastian 2017 – Nagroda Publiczności

Miriam i Antoine Besson są po rozwodzie. Miriam chciałby uzyskać wyłączną opiekę nad synem Julienem, aby ochronić go przed ojcem, który – jak twierdzi – jest brutalny. Z kolei Antoine przedstawia siebie jako lekceważonego rodzica. Przydzielony do sprawy sędzia zarządza wspólną opiekę nad dzieckiem. Julien staje się zakładnikiem narastającego konfliktu pomiędzy rodzicami. Przyparty do muru stara się zapobiec najgorszemu.

 

KOCHANKOWIE JEDNEGO DNIA
(L’amant d’un jour) reż. Philippe Garrel, Francja, 75 min

Cannes 2017 – Nagroda Stowarzyszenia Autorów, Reżyserów i Kompozytorów (SACD)

Jeanne ma 23 lata i właśnie przeżyła bolesne rozstanie z chłopakiem. Postanawia wrócić do rodzinnego domu i chwilowo znów zamieszkać ze swoim ojcem. Na miejscu dziewczyna odkrywa, że jej ojciec, profesor filozofii, ma romans z jedną ze swoich studentek, Ariane, która jest rówieśniczką Jeanne. Dwie młode kobiety stopniowo się poznają i zaprzyjaźniają.

 

KSZTAŁT WODY
(The Shape of Water), reż. Guillermo del Toro, USA, 2017, 119 min

Oskary 2018 – Najlepszy film, reżyser, scenografia, muzyka
Złote Globy 2018 – Najlepszy reżyser, muzyka

Baśń dla dorosłych, której akcja rozgrywa się u szczytu zimnej wojny, w Stanach Zjednoczonych około roku 1962. Elisa (nominowana do Oscara Sally Hawkins) wiedzie monotonną, samotną egzystencję, a całą noc pracuje w pilnie strzeżonym, sekretnym laboratorium rządowym. Jej życie zmienia się na zawsze, gdy wraz z koleżanką z pracy, Zeldą (nagrodzona Oscarem Octavia Spencer), odkrywa, że w laboratorium przeprowadzany jest otoczony ścisłą tajemnicą eksperyment, który zaważyć może na przyszłych losach świata.

 

LATO 1993
(Estiu 1993), reż. Carla Simón, Hiszpania, 2017, 96 min

Berlinale 2017 – Kryształowy Niedźwiedź, Nagroda Specjalna za debiut
Nagrody Goya 2018 – najlepszy debiut, najlepsza aktorka debiutująca, najlepszy aktor drugoplanowy

„Lato 1993” to czarująca i niebanalna podróż w czasie. Film, który doceniła publiczność na całym świecie, w idealnych proporcjach wzrusza i bawi. Carla Simón, wyróżniona Kryształowym Niedźwiedziem na Berlinale, z wyczuciem portretuje proces przeżywania starty i ekscytację towarzyszącą budowie nowej rodziny. Jej film łączy w sobie ciepło i błogość z intensywnymi emocjami czasu dorastania. Lato 1993 to film, który udowadnia, że szczęście można znaleźć wszędzie – wystarczy się rozejrzeć.

 

MANIFESTO
reż. Julian Rosefeldt, Niemcy, 2015, 95 min

Sundance 2017 – Oficjalna selekcja
Londyn 2017 – Oficjalna selekcja

Niektóre idee są jak odbezpieczony granat i stają się zarzewiem buntu. Inne wietrzeją i stają się śmieszne, a jeszcze inne mają uniwersalną moc wybudzania z letargu i wyostrzania spojrzenia na świat. Nagrodzona Oscarem Cate Blanchett („Carol”, „Blue Jasmine”) wciela się w 13 różnych postaci – od wokalistki punkowego zespołu, przez nauczycielkę, robotnika, naukowca, wdowę, aż po bezdomnego – aby zderzyć najbardziej radykalne idee XX wieku z bieżącą rzeczywistością.

 

MCQUEEN
reż. Ian Bonhôte, 2018, Wlk. Brytania, 111 min

Pokaz przedpremierowy

Wizjoner. Buntownik. Geniusz. Aleksander McQueen. Przyszedł znikąd i na zawsze odmienił świat mody. Zwykły chłopak z biednej dzielnicy Londynu stworzył wartą miliony dolarów, luksusową markę. Stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon sztuki współczesnej. Odważny i bezkompromisowy, McQueen zwykł mawiać: „Moje pokazy mody to sex, drugs and rock n’roll. Mają elektryzować. Wywoływać emocje. Szok i atak serca”. Skąd czerpał wielką wewnętrzną siłę, dzięki której podbił hermetyczny świat haute couture? Projektował dla brytyjskiej królowej i największych gwiazd, takich jak Rihanna czy Nicole Kidman. U szczytu sławy popełnił samobójstwo. Jaką tajemnicę kryło jego życie? „McQueen” to oparta na faktach historia artysty – równie fascynująca, jak jego dzieła. Opowieść o człowieku, któremu niezwykła wrażliwość i energia pozwoliły wspiąć się na szczyty sławy i świata pop kultury.

 

NIEMIŁOŚĆ
(Nelyubov), reż. Andriej Zwiagincew, Rosja, 2017, 127 min

Cannes 2017 – Nagroda Jury
Europejskie Nagrody Filmowe 2017 – Najlepszy europejski kompozytor roku, Najlepszy europejski operator roku
Oskary 2018 – Nominacja: najlpeszy film nieanglojęzyczny

Borys i Żenia, wielkomiejscy zamożni czterdziestolatkowie, są małżeństwem – ale wyłącznie na papierze. Oboje mają kochanków, darzą się wzajemną niechęcią, łączy ich głównie wystawione na sprzedaż mieszkanie – oraz dwunastoletni syn Alosza. Egoistycznie usposobieni rodzice unikają wszelkiego zaangażowania w wychowanie dziecka, które stanowi dla nich przeszkodę w spełnianiu własnych zachcianek. Pewnego dnia chłopiec znika. Rozpoczynają się poszukiwania, które staną się pretekstem do nakreślenia niepokojącego obrazu współczesnej Rosji.

 

NIGDY CIĘ TU NIE BYŁO
(You Were Never Really Here), reż. Lynne Ramsay, Francja, USA, Wlk. Brytania, 2017, 85 min

Cannes 2017 – Złota Palna za reżyserię oraz Złota Palma za najlepszy scenariusz

Historia byłego agenta do zadań specjalnych, mężczyzny pełnego sprzeczności, zagubionego, na krawędzi autodestrukcji. Widział już prawie wszystko, a prześladujące go wspomnienia sprawiają, że chciałby, aby świat o nim zapomniał. Jednak gdy zaginie pewna nastolatka, podejmie się jej odnalezienia. Wkrótce przekona się, że w jego misji nic nie jest tym, czym się wydaje. Gotowy na wszystko, by uratować dziewczynę, niespodziewanie otrzyma szansę ocalenia samego siebie.

 

OBIETNICA PORANKA
(La promesse de l’aube), reż. Eric Barbier, Francja, 2017, 131 min

Pokaz przedpremierowy

Cezary 2018 – nominacje w czterech kategoriach: Najlepsza aktorka Charlotte Gainsbourg, Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepszy scenariusz adaptowany

Oparty na autobiograficznej powieści Romaina Gary’ego, film opowiada o wielkiej, wszechmogącej miłości macierzyńskiej, która buduje wokół dziecka iluzję wspaniałego świata. Dzięki tej niezwykłej i szalonej matce, życie głównego bohatera pełne jest zwrotów akcji, namiętności i tajemnic. A niesamowite przygody, jakich Romain doświadcza, pozwalają mu stać się jednym z czołowych powieściopisarzy XX wieku. Ale ta bezgraniczna macierzyńska miłość będzie również jego ciężarem przez całe życie.

 

OKO NA JULIĘ
(Eye on Juliet), reż. Kim Nguyen, Francja, Kanada, Maroko, 2017, 96 min

Pokaz przedpremierowy

Love story widziana z perspektywy… drona, w reżyserii Kima Nguyena, autora nominowanej do Oscara „Wiedźmy wojny”. Gordon (Joe Cole, znany z seriali „Peaky Blinders” i „Czarne lustro”) pracuje w amerykańskiej firmie ochraniającej rurociąg położony na północnoafrykańskiej pustyni. Za pomocą robota-drona bacznie obserwuje oddaloną o tysiące kilometrów okolicę z biura w Detroit. Pewnego dnia na terenie patrolowanym przez Gordona zjawia się dziewczyna – Ayusha (Lina El Arabi), która zaczyna go intrygować. Chłopak postanawia śledzić ją za pomocą drona i dowiaduje się, że rodzina chce ją zmusić do zamążpójścia ze starszym mężczyzną. Ayusha jest zakochana w innym. Dziewczyna postanawia uciec, a Gordon decyduje się jej w tym pomóc. Ta pustynna wersja Romeo i Julii wciąga Gordona bez reszty.

 

PHOTON
reż. Norman Leto, Polska, 2017, 107 min

Gdynia 2017 – Złoty Pazur – Najlepszy film w konkursie Inne Spojrzenie
Festiwal Młodzi i Film – Koszalin 2018 – Wielki Jantar za debiut fabularny

Od Wielkiego Wybuchu do rewolucji kwantowej, od początku czasu do narodzenia się planet i ewolucji biologicznego życia – i dalej w kierunku nieznanej przyszłości. Fascynujące zobrazowania największych pytań stojących przed nauką stanowią zarówno prowokującą do myślenia, dwugodzinną lekcję fizyki jak i pomost między abstraktem, badaniem naukowym oraz komunikacją wyników. Animowane wzory cząsteczek, fal i zjawisk, które są zarówno za małe i za duże by je obserwować gołym okiem, ujawniają swoje sekrety w zrozumiałym dla nas języku wizualnym. Film jest zainspirowany książkami Davida Deatscha, autora takich bestsellerów jak „Początek nieskończoności” czy „Materia rzeczywistości”. W rolalch głównych m.in. Andrzej Chyra.

 

POWRÓT DO MONTAUK
(Return to Montauk), reż. Volker Schlöndorff, Niemcy, 2017, 106 min

Berlinale 2017 – udział w konkursie głównym

Jeśli zawierzyć padającym z ekranu słowom, wedle których w życiu liczą się tylko dwie rzeczy, największy popełniony błąd oraz najbardziej odczuwalny żal za czymś, czego nigdy się nie zrobiło, pisarz Max Zorn wydaje się być w bardzo trudnej sytuacji. Wrócił właśnie do Nowego Jorku, by promować swoją najnowszą książkę, ale jego myśli zajmuje wyłącznie odnalezienie kobiety, z którą lata wcześniej przeżył płomienny romans. Miłość nie wystarczyła, a Max poślubił osobę, której nigdy tak naprawdę nie kochał, ale życie z którą było łatwiejsze i wygodniejsze. Czy los pozwoli bohaterowi naprawić błędy przeszłości, nie krzywdząc po raz kolejny kobiet jego życia?

 

PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI
reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, Polska, 2017, 113 min

Gdynia 2017 – Srebrne Lwy, Najlepsza rola kobieca – Eliane Umuhire, Jowita Budnik, najlepszy montaż
Karlowe Wary 2017 – Najlepsza aktorka Eliane Umuhire, Jowita Budnik

Jest rok 1994. Po tym, jak w Kigali zestrzelono samolot prezydenta Rwandy, trwają rozruchy między plemionami Tutsi i Hutu. W ciągu trwających 100 dni czystek z rąk ekstremistów ginie około miliona ludzi. Świadkiem tych wydarzeń jest Anna (Jowita Budnik) – polska ornitolog, która przyjechała do Afryki, aby prowadzić badania nad spadkiem populacji sępów w Rwandzie. Gdy zaczyna się ludobójstwo, Polka ratuje przed śmiercią młodą dziewczynę z plemienia Tutsi – Claudine. Anna umożliwia ocalonej ucieczkę do Polski. Po przylocie do kraju kobiety próbują otrząsnąć się z koszmarnych przeżyć, ale nie są w stanie wpisać się w rutynę codziennego życia. Pewnego dnia, po upływie kilku lat, Klarysa decyduje się na powrót do ojczyzny. Anna postanawia wyruszyć wraz z przyjaciółką w tę niezwykle emocjonalną podróż do samego serca Afryki.

 

PRAWDZIWA HISTORIA
(D’après une histoire vraie), reż. Roman Polański, Francja, Belgia, 2017, 110 min

Cannes 2017 – Premiera światowa

Najnowszy film Romana Polańskiego. Delphine (Emmanuelle Seigner) to poczytna paryska pisarka, która od jakiegoś czasu cierpi na brak weny. Gdy pewnego dnia w trakcie podpisywania książek poznaje tajemniczą kobietę (Eva Green), jej życie zaczyna stopniowo zbaczać z wcześniej wytyczonego toru. Między kobietami rodzi się relacja, która z czasem z przyjaźni zmienia się w toksyczne uzależnienie. Delphine zaczyna tracić kontrolę nad swoim życiem, a wszystko co uważała dotychczas za pewnik, zmienia swe pierwotne znaczenie.

 

THE SQUARE
reż. Ruben Östlund, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja, 2017, 142 min

Cannes 2017 – Złota Palma
Europejskie Nagrody Filmowe 2017 – Najlepszy europejski film roku, Najlepsza europejska komedia, Najlepszy europejski aktor roku, Najlepszy europejski reżyser roku, Najlepszy europejski scenariusz roku
Nagrody Goya 2018 – Najlepszy film europejski
Orły 2018 – Najlepszy film europejski
Oskary 2018, Złote Globy 2018 – Nominacja – najlepszy film nieanglojęzyczny

Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji „The Square”, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunku okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.

 

TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
(Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), reż. Martin McDonagh, USA, 2017, 115 min

Oskary 2018 – Najlepsza aktorka pierwszoplanowa, Najlepszy aktor drugoplanowy

Małe miasteczko na amerykańskiej prowincji. Od morderstwa córki Mildred Hayes upłynęło kilka miesięcy, a lokalna policja nadal nie wpadła na trop sprawcy. Zdeterminowana kobieta decyduje się na śmiałe posunięcie: wynajmuje trzy tablice reklamowe na drodze wiodącej do miasteczka i maluje na nich prowokacyjny przekaz, skierowany do szanowanego przez lokalną społeczność szefa policji, szeryfa Williama Willoughby’ego. Gdy do akcji wkracza zastępca szeryfa, posterunkowy Dixon, starcie między Mildred Hayes a lokalnymi siłami porządkowymi przeradza się w otwartą wojnę.

 

TWARZ
reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2018, 91’

Berlinale 2018 – Srebrny Niedźwiedź

Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym.

 

TWÓJ VINCENT
(Loving Vincent), reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wlk.Brytania, 95 min

Oskary 2018 – nominacja najlepsza pełnometrażowa animacja
Europejskie Nagrody Filmowe 2017 – najlepsza europejska animacja

Film odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? „Twój Vincent” to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie. Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie.

 

UCZCIWY CZŁOWIEK
(Lerd), reż. Mohammad Rasoulof, Iran, 2017, 117 min

Cannes 2017 – wygrana Przegląd Un Certain Regard

Bohaterem „Uczciwego człowieka” jest Reza, który mieszka na wsi z żoną i synem, wiodąc spokojne życie hodowcy ryb słodkowodnych. Niestety, duża prywatna firma powiązana z rządem zmusza mężczyznę do zaprzestania swojej drobnej działalności. Reza ma wybór – likwiduje mikroprzedsiębiorstwo albo przyłącza się do korporacji.

 

ZABICIE ŚWIĘTEGO JELENIA
(The Killing of a Sacred Deer), reż. Yorgos Lanthimos, Irlandia, Wlk. Brytania, 2017, 121 min

Cannes 2017 – Złota Palma za scenariusz

Steven jest wybitnym kardiochirurgiem, a jego żona, Anna, szanowaną okulistką. Mają dwójkę dzieci: 14-letnią Kim i 12-letniego Boba. Są zamożni, zdrowi i toczą szczęśliwe, rodzinne życie. Steven przyjaźni się z 16-letnim Martinem, który nie ma ojca i którego niejako przyjął pod swoje skrzydła. Pewnego dnia Steven przedstawia chłopaka swojej rodzinie. Od tego czasu sprawy przybierają nieoczekiwany, katastrofalny w skutkach obrót. Idealny świat zamienia się w chaos. Steven zmuszony zostanie do złożenia szokującej ofiary lub zaryzykowania utraty wszystkiego, co ma.