Search

Spectrum 16/17

AQUARIUS

reż. Kleber Mendonça Filho, Brazylia, 2016, 142 min

Cezary 2017 – nominacja: najlepszy film zagraniczny 

Cannes 2016 – nominacje: Złota Palma, Queerowa Palma, najlepsza aktorka (Sonia Braga) 

MFF w Palm Springs 2017– najlepsza reżyseria

Clara, 65-letnia wdowa i emerytowana krytyczka muzyczna (Sonia Braga), przyszła na świat w tradycyjnej rodzinie w nadmorskim mieście Recife w północno-wschodniej Brazylii. Kobieta jest ostatnią rezydentką Aquariusa, oryginalnego dwupiętrowego budynku zbudowanego w latach 40. z przeznaczeniem dla kasy wyższej. Wszystkie sąsiedzkie mieszkania zostały nabyte przez spółkę, które ma inne plany co do działki. Clara nie zamierza się jednak wyprowadzać, w związku z czym wikła się w zimną wojnę z deweloperem. Napięcie spowodowane konfliktem burzy spokój bohaterki, ale także wytrąca ją z codziennej rutyny i wprawia w zadumę nad przeszłością i przyszłością.

 

BUTTERFLY KISSES

reż. Rafał Kapeliński, Wielka Brytania, 2017, 89 min

Berlinale 2017 – Nagroda Generacji 14plus – najlepszy film pełnometrażowy

Netia OFF CAMERA 2017 – Nagroda Specjalna jury młodzieżowego

Trójka nastoletnich przyjaciół: Jake, Kyle i Jarred, dorasta na angielskim osiedlu, złożonym z bloków i zamieszkanym w dużej mierze przez imigrantów. Bohaterowie spędzają czas, wałęsając się po okolicy, grając w bilard, popalając marihuanę i rozmawiając niemal nieustannie o seksie. Cieszą się przy tym z każdego wydarzenia, jakie przerywa stagnację i rutynę życia w dzielnicy, nawet drobnych bójek w miejscowych knajpach. Ich uwagę tym bardziej przyciąga Zara, dziewczyna, która niedawno wprowadziła się, razem ze swoją dużo młodszą siostrą, do jednego z wieżowców. Zwłaszcza, że dziwaczną pasją Jake’a jest obserwowanie

ludzi przez okna z korytarza obok jego mieszkania. Zara i jej rodzina stają się przedmiotem fascynacji chłopaka, przybierającej coraz bardziej patologiczny wymiar, a w jego głowie pojawiają się myśli, z których nie może się nikomu zwierzyć.

 

DOBRZE SIĘ KŁAMIE W MIŁYM TOWARZYSTWIE

(Perfetti sconosciuti), reż. Paolo Genovese, Włochy, 2016, 97 min

Nagroda David di Donatello 2016 – najlepszy film, najlepszy scenariusz

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tribece 2016 – najlepszy scenariusz

Siedmioro przyjaciół, znających się od wielu lat, spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania. Kiedy tym samym wiele tajemnic zaczyna wypływać na światło dzienne, niewinna gra rodzi konflikty, które niełatwo będzie zażegnać…

 

DUSZA I CIAŁO 

(Testről és Lélekről), reż. Ildikó Enyedi, Węgry, 2017, 116 min

Berlinale 2017 – Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu, Nagroda FIPRESCI dla najlepszego filmu, Nagroda Jury Ekumenicznego dla najlepszego filmu w konkursie

Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na ostatnim Berlinale „Dusza i ciało” to pierwszy od 18 lat film pełnometrażowy cenionej węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi. Mária (Alexandra Borbély) jest młodą dziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre (Morcsányi Géza), dyrektor finansowy firmy, w której oboje pracują. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia. Porównywana z również nagrodzonym w Berlinie „Pokotem” Agnieszki Holland, z którym łączy ją podobnie „zwierzęcy” punkt wyjścia, „Dusza i ciało” to bardzo oryginalna historia miłosna, która urzeka subtelnością, humorem i niezwykłym podejściem do tematu alienacji.

 

FRANTZ

reż. François Ozon, Francja, Niemcy, 2016, 113 min

Cezary 2017 – 11 nominacji: najlepszy film, reżyseria, aktor, scenariusz adoptowany, scenografia, muzyka, montaż, młoda aktorka, zdjęcia, kostiumy, dźwięk

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 2016 – nagroda dla najlepszej młodej aktorki

Nowy film francuskiego mistrza suspensu i delikatnej erotyki, Françoisa Ozona, to stylowa i sugestywna mieszanka romansu i kryminału w stylu retro. Film zdobył aż 11 nominacji do Cezarów 2017, czyli francuskich odpowiedników Oscarów. Niewielkie niemieckie miasto, lata 20. XX w., tuż po wojnie. Młoda Niemka, Anna, odwiedza miejsce spoczynku poległego na froncie narzeczonego. Ku swemu zdumieniu, dziewczyna spotyka nad grobem Frantza tajemniczego mężczyznę obcego pochodzenia. Mężczyzna, Adrien, okazuje się przybyszem z Francji. Przedstawia się jako przyjaciel zmarłego. Z biegiem czasu między Francuzem a Niemką zaczyna się rodzić osobliwa więź. Tylko czy Adrien rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje.

 

HONOROWY OBYWATEL 

(El ciudadano ilustre), reż. Gastón Duprat, Mariano Cohn, Argentyna, Hiszpania, 2016, 120 min

MFF w Wenecji 2016 – najlepszy aktor

Goya 2017 – najlepszy zagraniczny film 

MFF w Salonikach 2016 – Nagroda Publiczności

Kalendarz Daniela Mantovaniego, argentyńskiego pisarza o międzynarodowej sławie, który zdobył wszystko – łącznie z Nagrodą Nobla, jest pełen obowiązków i prestiżowych wydarzeń. Ale Mantovani (Oscar Martínez) niespodziewanie odwołuje spotkania, aby pojechać do małego miasteczka, z którego pochodzi i które jest źródłem jego inspiracji. Ma odebrać medal Zasłużonego Obywatela. Spotkanie światowej sławy autora z mieszkańcami Salas obfituje w zabawne nieporozumienia. Wkrótce jednak atmosfera zagęści się i Mantovani będzie zmuszony walczyć o… własne życie.

Honorowy obywatel jest argentyńskim kandydatem do Oscara. Film otworzył ubiegłoroczny Warszawski Festiwal Filmowy.

 

JA, DANIEL BLAKE 

(I, Daniel Blake), reż. Ken Loach, Francja, Wielka Brytania, 2016, 100 min

Cannes 2016 – Złota Palma 

BAFTA 2017 – najlepszy film brytyjski

Niesamowicie wzruszająca i pełna humoru historia dojrzałego mężczyzny, który decyduje się pomóc samotnej matce z dwójką dzieci stanąć na nogi. Jednak gdy sam zacznie starać się o rentę, trafi w tryby bezdusznej, biurokratycznej machiny niczym z powieści Franza Kafki. Pomimo obojętności urzędników i kolejnych wyzwań, jakim muszą sprostać w codziennym życiu, Daniel i Katie na nowo odnajdą radość życia i prawdziwą przyjaźń.

 

JESTEM MORDERCĄ

reż. Maciej Pieprzyca, Polska, 2016, 107 min

FPFF w Gdyni 2016 – Srebrne Lwy

Orły 2017 – najlepsza drugoplanowa rola 

męska i kobieca (Arkadiusz Jakubik i Agata Kulesza)

Thriller inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70-tych. Główny bohater filmu, Janusz Jasiński, jest młodym porucznikiem milicji. Po kolejnych niepowodzeniach śledztwa w sprawie brutalnych zabójstw kobiet, zostaje mianowany nowym szefem grupy dochodzeniowej. Stara się zrobić wszystko, by wykorzystać życiową szansę i złapać seryjnego mordercę. Jak wiele będzie w stanie poświęcić dla śledztwa? W filmie Macieja Pieprzycy zobaczymy m.in. Arkadiusza Jakubika, Piotra Adamczyka, Agatę Kuleszę, Magdalenę Popławską, Michała Żurawskiego oraz debiutującego w roli głównej Mirosława Haniszewskiego.

 

JULIETA 

reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2016, 96 min

Goya 2017 – Najlepsza aktorka Emma Suárez

„Julieta” to trzymająca w napięciu historia matki poszukującej córki, która wiele lat temu zniknęła bez śladu. Opowieść o skrajnych uczuciach, jakie odczuwamy wobec najbliższych i tajemnicach, które przed nimi skrywamy. Filmowa adaptacja opowiadań wyróżnionej literacką Nagrodą Nobla Alice Munro pokazuje, że siłą kina Almodóvara jest niezmiennie wiara w potęgę uczuć i miłości.

 

KLIENT 

(Forushande), reż. Asghar Farhadi, Francja, Iran, 2016, 105 min

Oscary 2017 – najlepszy film nieanglojęzyczny 

Cannes 2016 – najlepszy aktor i scenariusz

„Klient” to nowy film Asghara Farhadiego, twórcy oscarowego „Rozstania”. Jeden z najwybitniejszych reżyserów światowego kina powraca z rozgrywającym się we współczesnym Teheranie thrillerem psychologicznym. „Klient” otrzymał nagrody za najlepszy scenariusz i najlepszą rolę męską w Cannes, a także drugiego w karierze Farhadiego Oscara dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego. Młode małżeństwo musi nieoczekiwanie opuścić swoje mieszkanie. Wprowadzają się do użyczonego przez znajomego lokalu w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym mieszkaniu nieznany sprawca napada na kobietę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo. Mężczyzna usiłuje za wszelką cenę, bez pomocy policji, dotrzeć do agresora, by poznać motywy jego działania. Seria nieoczekiwanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni życie małżonków.

 

MARIA SKŁODOWSKA-CURIE

reż. Marie Noelle, Polska, Belgia, Niemcy, Francja, 2016, 100 min

Wierna faktom opowieść o niesamowitym życiu odkrywczyni dwóch pierwiastków – polonu i radu, ale także portret Skłodowskiej, jakiej nie znaliśmy – czułej matki, kochającej żony, kobiety charyzmatycznej, zdecydowanej, choć pełnej dylematów i sprzeczności. Była pierwszą kobietą, która zdobyła Nagrodę Nobla i do tej pory pozostaje jedyną kobietą wyróżnioną dwukrotnie tą nagrodą. Jako pierwsza w Europie uzyskała tytuł doktora, a w 1906 roku przyznano jej profesurę i równocześnie objęła własną katedrę na paryskiej Sorbonie, co we Francji było wydarzeniem bez precedensu. Jednak droga do sławy wiodła ścieżką pełną wyzwań i wyrzeczeń. By wypełnić misję dla ludzkości, Skłodowska musiała zmierzyć się z samotnością w obcym kraju i nieoczekiwaną śmiercią męża, a także bronić swoich racji w świecie naukowym zdominowanym przez mężczyzn.

 

MĘŻCZYZNA IMIENIEM OVE 

(En man som heter Ove) reż. Hannes Holm, Szwecja, 2017, 106 min

Europejskie Nagrody Filmowe 2016 – Najlepsza europejska komedia

Oskary 2017 – nominacja Najlepszy film nieanglojęzyczny

Nagrodzona statuetką dla najlepszej europejskiej komedii na ostatniej gali ENF we Wrocławiu, to adaptacja bestsellerowej powieści Fredrika Backmana. Spokojne szwedzkie miasteczko. Owdowiały Ove dobiega sześćdziesiątki. Po śmierci ukochanej żony życie straciło dla niego sens. Z dnia na dzień bohater coraz mocniej pogrąża się w depresji i myślach samobójczych. Pewnego dnia do domu po drugiej stronie ulicy wprowadza się małżeństwo z dwojgiem dzieci. Pierwsze spotkanie Ove z nowymi sąsiadami nie zwiastuje niczego dobrego – ciężarna Parvaneh taranuje samochodem skrzynkę na listy należącą do zgorzkniałego samotnika. Wkrótce jednak, nieoczekiwanie dla siebie samego, Ove zyska nową przyjaciółkę…

 

MOONLIGHT

reż. Barry Jenkins, USA, 110 min

Oscary 2017 – najlepszy film, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy scenariusz adaptowany

Złote Globy 2017 – najlepszy dramat

Ponadczasowa historia o związkach międzyludzkich i poszukiwaniu siebie. „Moonlight” jest filmem o życiu młodego czarnoskórego mężczyzny, poczynając od dzieciństwa w jednej z gorszych dzielnic Miami, w której próbuje odnaleźć swoje miejsce. Z jednej strony obraz życia Afroamerykanów we współczesnej Ameryce, z drugiej bardzo osobista, poetycka refleksja na temat tożsamości, rodziny, przyjaźni i miłości; genialny film pełen głębokiego współczucia i uniwersalnych prawd. Powalające, wyjątkowe dzieło Jenkinsa, wspartego przez fantastyczną aktorsko obsadę, w dogłębnie poruszający sposób ukazuje chwile, ludzi i niezbadane siły, które kształtują nasze życie i nas samych.

 

NEON DEMON 

(The Neon Demon), reż. Nicolas Winding Refn, Dania, Francja, USA, 2016, 90 min

MFF Cannes 2016 – udział w konkursie 

Jesteś piękna i masz w sobie „to coś”, za czym szaleją mężczyźni i czego zazdroszczą ci kobiety. Przyjeżdżasz do neonowego miasta, gdzie w ciągu jednej nocy można zrobić karierę. W Los Angeles poznajesz chłopaka, który jest tobą zafascynowany i dziewczyny, które chcą się z tobą przyjaźnić. Dostajesz propozycję pracy, o której inni mogą tylko marzyć. Czy to piękny sen? A może wstęp do prawdziwego koszmaru? „Neon Demon”, najnowszy film twórcy „Drive”, to olśniewająco zrealizowana, pulsująca muzyką i pełna ironii opowieść o prawdziwym pięknie, które jest zabójczo niebezpieczne.

 

NIEZNAJOMA DZIEWCZYNA 

(La fille inconnue), reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia, 2016, 106 min

Cannes 2016 – udział w konkursie głównym 

Najnowszy film braci Dardenne, dwukrotnych zdobywców Złotej Palmy na MFF w Cannes. Kiedy lekarka Jenny uczy swojego praktykanta przestrzegania godzin pracy, jeszcze nie wie, że respektowanie tych zasad wkrótce zmieni i jej życie. A stanie się tak, ponieważ do jej drzwi – ale już po godzinach pracy – zapuka pewna młoda kobieta… Jenny nie otworzy, a nazajutrz, na placu budowy blisko kliniki, w której pracuje, policja znajdzie ciało tajemniczej kobiety. Teraz – trapiona wyrzutami sumienia – Jenny chce na własną rękę ustalić tożsamość zmarłej  i zapewnić jej godny pochówek. Pokazywany w Konkursie Głównym festiwalu w Cannes film „Nieznajoma dziewczyna” braci Dardenne nie jest jednak kryminałem, choć znajdują się w nim mroczne wątki. Dardenne’owie portretują zamknięte środowisko lekarskie, skupione wokół swojej pracy.

 

OSTATNIA RODZINA

reż. Jan P. Matuszyński, Polska, 2016, 124 min 

Orły 2017 – najlepsza główna rola męska i kobieca, najlepszy scenariusz, Odkrycie Roku 

FPFF w Gdyni 2016 – najlepszy film, najlepsza pierwszoplanowa rola męska, najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca, Nagroda Publiczności

MFF w Locarno 2016 – najlepszy aktor

Rozgrywająca się na przestrzeni 28 lat warszawska saga słynnej rodziny Beksińskich. W legendarne postaci Zdzisława i Tomka wcielili się Andrzej Seweryn i Dawid Ogrodnik. Towarzyszą im Aleksandra Konieczna jako Zofia Beksińska oraz Andrzej Chyra w roli marszanda Piotra Dmochowskiego. Akcja filmu zaczyna się w 1977 r., gdy Tomek Beksiński wprowadza się do swojego mieszkania. Jego rodzice mieszkają tuż obok, na tym samym osiedlu, przez co ich kontakty pozostają bardzo intensywne. Nadwrażliwa i niepokojąca osobowość Tomka powoduje, że matka – Zofia, wciąż martwi się o syna. W tym samym czasie Zdzisław Beksiński próbuje całkowicie poświęcić się sztuce. Po pierwszej nieudanej próbie samobójczej Tomka Zdzisław i Zofia muszą podjąć walkę nie tylko o syna, ale także o przywrócenie kontroli nad swoim życiem.

 

PANIE DULSKIE

reż. Filip Bajon, Polska, 2015, 91 min

Ostatni film Filipa Bajona, twórcy kinowych przebojów „Śluby panieńskie” i „Przedwiośnie” rzuca świeże spojrzenie na ponadczasową komedię „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej, poruszając się między trzema planami czasowymi: początkiem XX wieku, rokiem 1954 a współczesnością. W doborowej obsadzie między innymi: Krystyna Janda, Katarzyna Figura, Maja Ostaszewska, Mateusz Kościukiewicz, Sonia Bohosiewicz, Katarzyna Herman i Olgierd Łukaszewicz. Do Melanii (Maja Ostaszewska), wnuczki pani Dulskiej (Krystyna Janda), przyjeżdża Rainer Dulsky (Władysław Kowalski) profesor psychiatrii ze Szwajcarii. Czuje ze ma coś wspólnego z kamienicą, w której mieszkają Dulscy. Zaintrygowana historią rodu Melania, reżyserka filmowa, przyłącza się do jego poszukiwań. Kolejne odkrycia przeniosą ich w przeszłość pełną tajemnic, które na zawsze miały pozostać w ukryciu. Rodzina Dulskich ma wiele na sumieniu…

 

PATERSON

reż. Jim Jarmusch, USA, 2016, 118 min

Cannes 2016 – udział w konkursie głównym 

Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Los Angeles 2016 – najlepszy aktor pierwszoplanowy 

Rewelacja festiwalu w Cannes w 2016 r. i najlepszy od lat film Jima Jarmuscha. Twórca „Broken Flowers” stworzył pełną humoru opowieść o tym, że życie jest poezją i każdy może odnaleźć szczęście na swój sposób. Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze, czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.

 

PERSONAL SHOPPER

reż. Olivier Assayas, Francja, Niemcy, 2016, 105 min

Cannes 2016 – Złota Palma za reżyserię

Maureen (Kristen Stewart), mieszka w Paryżu i jest osobistą stylistką wielkiej gwiazdy świata mody. W tamtejszych ekskluzywnych butikach wyszukuje dla swojej pracodawczyni najlepsze kreacje i biżuterię. Maureen skrywa jednak mroczną tajemnicę. Otóż dziewczyna jest medium i nocami, w posiadłości położonej na uboczu, próbuje się skontaktować ze zmarłym przed trzema miesiącami bratem-bliźniakiem, z którym dzieliła nie tylko zdolność komunikacji z duchami, ale także genetyczną dysfunkcję serca. W międzyczasie ktoś nieznajomy zaczyna wysyłać bohaterce niepokojące wiadomości i wciąga ją w perwersyjną grę…

 

POKOT

reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Czechy, Niemcy, Polska, Szwecja, 2017, 128 min

Berlinale 2017 – Srebrny Niedźwiedź

Emerytowana inżynierka Janina Duszejko, z zamiłowania astrolożka i wegetarianka, mieszka w małej sudeckiej wsi. Pewnej śnieżnej, zimowej nocy odnajduje ciało martwego sąsiada-kłusownika. Okoliczności śmierci mężczyzny są niezwykle tajemnicze. Jedyne ślady wokół jego domu to ślady saren… Z czasem pojawiają się kolejne zwłoki lokalnych osobistości. Wszyscy zabici byli myśliwymi. Duszejko widząc niemoc policji, prowadzi własne śledztwo, którego wyniki są złowieszcze: czy to myśliwi stali się zwierzyną?

POWIDOKI

reż. Andrzej Wajda, Polska, 2016, 98 min

Camerimage 2016 – udział w konkursie 

Bohaterem „Powidoków” jest Władysław Strzemiński (Bogusław Linda), pionier awangardy w Polsce lat 20. i 30. XX w.  Film pokazuje ostatnie lata życia artysty, który nie poddał się obowiązującemu wówczas socrealizmowi i doświadczył dramatycznych skutków swoich wyborów. „Powidoki” to opowieść o tym, jak komunistyczna władza zniszczyła obdarzonego charyzmą, niepokornego człowieka. To ostatni film zrealizowany przez Andrzeja Wajdę.

SONG TO SONG

reż. Terrence Malick, USA, 2017, 129 min

Współczesny romans rozgrywający się w fascynującym świecie muzycznej bohemy. BV (Ryan Gosling) i Faye (Rooney Mara) są szaleńczo zakochanymi w sobie marzycielami. Oprócz miłości, łączy ich pragnienie zaistnienia w show biznesie. Choć drzwi do kariery może otworzyć im muzyczny magnat Cook (Michael Fassbender), intencje cynicznego biznesmena nie są do końca jasne. Sprawy skomplikują się, gdy do miłosnego trójkąta dołączy jego nowa muza (Natalie Portman).  Na ekranie pojawiają się także muzycy reprezentujący różne pokolenia, jak Patti Smith, Red Hot Chili Peppers, Iggy Pop, czy szwedzka piosenkarka indierockowa Lykke Li.

SZTUKA KOCHANIA, HISTORIA MICHALINY WISŁOCKIEJ

reż. Maria Sadowska, Polska, 2017, 120 min

Film opowiadający historię Michaliny Wisłockiej – kobiety, lekarki, seksuolożki, która dokonała niemożliwego, szeroko otwierając drzwi polskich sypialni. Rozprawiając się z konserwatywnymi stereotypami i wszechobecną ignorancją, Wisłocka zrewolucjonizowała życie seksualne całego kraju. Wszystko za pomocą jednej książki.

TO TYLKO KONIEC ŚWIATA 

(Juste la fin du monde), reż. Xavier Dolan, Francja, Kanada, 2016, 97 min

Cannes 2016 – Grand Prix Festiwalu, nagroda główna Jury Ekumenicznego

Cezary 2017 – najlepszy aktor, reżyser, montaż 

Film opowiada historię 34-letniego Louisa, który powraca po dwunastoletniej nieobecności do rodzinnego domu opuszczonego po śmierci ojca. Zamierza swojej matce i rodzeństwu ogłosić, że wkrótce umrze. Powitanie odbiega jednak od jego wyobrażenia. Jego matka, młodsza siostra i szczególnie starszy brat są zbyt zajęci sobą i swoimi sprawami, by przejąć się Louisem. Wygląda na to, że odbierają powrót syna marnotrawnego, jako jego sposób na pochwalenie się sukcesami. Każdy znajduje powód, by go oskarżyć o coś, co zrobił kiedyś. Mimo prób Louisa do pojednania, czas mija na kolejnych falach sporów i oskarżeń. W obsadzie produkcji znalazła się sama śmietanka francuskiego aktorstwa: Marion Cotillard, Vincent Cassel, Lea Seydoux, Nathalie Baye oraz Gaspard Ulliel.

TONI ERDMANN

reż. Maren Ade, Austria, Niemcy, Rumunia, 2016, 162 min

Cannes 2016 – Nagroda FIPRESCI

Europejska Nagroda Filmowa 2016 – najlepszy film, najlepszy aktor i aktorka, najlepszy reżyser, najlepszy scenarzysta roku 

Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą, równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.

WOŁYŃ

reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2016, 150 min

Orły 2017 – najlepszy film, reżyseria, muzyka, zdjęcia, scenografia, kostiumy, dźwięk, montaż, Nagroda Publiczności

FPFF w Gdyni 2016 – najlepszy debiut aktorski, najlepsze zdjęcia, charakteryzacja.

Akcja filmu „Wołyń” rozpoczyna się wiosną 1939 r. w małej wiosce zamieszkanej przez Ukraińców, Polaków i Żydów. Zosia Głowacka ma 17 lat i jest zakochana w swoim rówieśniku, Ukraińcu Petrze. Ojciec postanawia jednak wydać ją za bogatego polskiego gospodarza Macieja Skibę, wdowca z dwójką dzieci. Wkrótce wybucha wojna i dotychczasowe życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a później niemiecki atak na ZSRR. Zosia staje się świadkiem, a następnie uczestniczką tragicznych wydarzeń wywołanych wzrastającą falą ukraińskiego nacjonalizmu. Kulminacja ataków nadchodzi latem 1943 r. Pośród morza nienawiści Zosia próbuje ocalić siebie i swoje dzieci.

WILDE MAUS

reż. Josef Hader, Austria, Niemcy, 2017, 103 min

Berlinale 2017 – Złoty Niedźwiedź, nominacja

Prezentowana w Konkursie Głównym podczas tegorocznego Berlinale, słodko-gorzka opowieść o kryzysie wieku średniego. Obraz jest błyskotliwym debiutem reżyserskim cenionego aktora, Josefa Hadera. Bohaterem komedii jest znany krytyk muzyczny Georg, który pewnego dnia, na skutek cięcia kosztów w wydawnictwie, zostaje zwolniony z pracy. Utrata etatu jest tak upokarzająca dla Georga, że mężczyzna nie jest w stanie przyznać się do porażki swojej dużo młodszej żonie Johannie. Tego samego wieczora Johanna stawia pod znakiem zapytania męskość męża, nieopatrznie sugerując, że jego plemniki się starzeją, co może być powodem, dla którego kobieta nie jest w stanie zajść w ciążę od trzech lat.

ZAGUBIENI 

(Ztraceni v Mnichově), reż. Petr Zelenka, Czechy, 2015, 107 min

Czeska Akademia Filmowa i Telewizyjna 2016 – najlepszy scenariusz, najlepszy montaż 

Petr Zelenka, jeden z najbardziej znanych współczesnych czeskich reżyserów, powraca po 6 latach przerwy z komedią „Zagubieni”. Nowy film twórcy „Roku diabła”, „Guzikowców”, „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” i „Braci Karamazow” to pełna absurdalnego humoru i ironicznego spojrzenia na rzeczywistość satyra na czeski kompleks „nieuczestniczenia we własnej historii”. Pavel jest dziennikarzem przechodzącym kryzys wieku średniego. Szukając tematu do artykułu, trafia na nietypową konferencję prasową, na której mają zostać ujawnione sekrety niechlubnej konferencji monachijskiej. W 1938 roku doszło do spotkania Édouarda Daladiera, Nevilla Chamberlaina,

Adolfa Hitlera i Benito Mussoliniego, na którym zadecydowano o losach Czechosłowacji – bez udziału Czechów. Przywódcy nie mieli jednak świadomości, że świadkiem ich potajemnych ustaleń była należąca do premiera Francji… papuga. Choć trudno w to uwierzyć, papuga nadal żyje i ma się dobrze. Do tego nie tylko doskonale zapamiętała kompromitujące rozmowy właściciela, ale również potrafi je powtórzyć.

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI

reż. Tomasz Wasilewski, Polska, Szwecja, 2016, 104 min

Berlinale 2016 – Srebrny Niedźwiedź 

FPFF w Gdyni 2016 – Najlepszy reżyser

Kameralny wielki film. Entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i doceniony przez jury Berlinale. Kobiece kino, mistrzowsko wyreżyserowane przez Tomasza Wasielewskiego, który jak Ozon, Dolan, Almodovar czy Szumowska, doskonale czuje emocjonalność kobiet. Wyjątkowe kobiece portrety, w rewelacyjnej odsłonie kwartetu aktorskiego Magdaleny Cieleckiej, Marty Nieradkiewicz, Julii Kijowskiej i Doroty Kolak. Samotność, niespełnienie, marzenia i namiętności. Akcja toczy się na początku 1990 roku. Mimo że nastała już wolność, cały czas czuć ducha poprzedniej epoki. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety w różnym wieku łączy nieodparte pragnienie zmiany swojego życia. Nowy świat w transformacji budzi w nich lęki, ale też wyzwala tłumione pragnienia. Agata, młoda matka uwięziona w pozbawionym namiętności małżeństwie, szuka ucieczki w niemożliwej do spełnienia miłości. Renata jest nauczycielką zafascynowaną swoją młodszą sąsiadką Marzeną – prowincjonalną królową piękności, której mąż pracuje w RFN. Siostra Marzeny, Iza, jest dyrektorką szkoły i sekretną kochanką ojca jednej z uczennic.

ZWARIOWAĆ ZE SZCZĘŚCIA 

(La pazza gioia), reż. Paolo Virzì, Francja, Włochy, 2016, 116 min

Włoska Akademia Filmowa 2017 – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza aktorka, scenografia 

Beatrice jest gadatliwą manipulantką, która stylizuje się na milionerkę obracającą się w środowisku wyższych sfer. Donatella to wrażliwa introwertyczka o wytatuowanym i kruchym ciele, która skrywa mroczną tajemnicę swojej przeszłości. W komedii Paola Virzìego te dwie pacjentki „ośrodka terapeutycznego dla kobiet z problemami psychicznymi” połączy przyjaźń. Pewnego popołudnia postanawiają uciec i szukać szczęścia i miłości w wolnym świecie „zdrowych” ludzi. To skrzyżowanie „Thelmy i Louise” oraz „Lotu nad kukułczym gniazdem” zrobiło furorę na festiwalu w Cannes w 2016 r.