Search

Punk. Not Dead?

PUNK. NOT DEAD? TO SEKCJA POŚWIĘCONA WPŁYWOM SUBKULTURY PUNKOWEJ NA WSPÓŁCZESNĄ KINEMATOGRAFIĘ. STAWIAJĄC PYTANIE W NAZWIE SEKCJI SELEKCJONERZY FESTIWALU POSTANOWILI SPOJRZEĆ NA WSPÓŁCZESNE KINO, SPRAWDZAJĄC CZY IDEOLOGIA PUNK JEST WCIĄŻ OBECNA I W JAKI SPOSÓB JEST PREZENTOWANA W FILMACH ERY XXI WIEKU.

24hourparty24 HOUR PARTY PEOPLE
reż. Michael Winterbottom, Wielka Brytania, 2002, 95 min

MFF Cannes 2002 – Konkurs Główny

Oparty na faktach film pokazujący brytyjską rewolucję muzyczną trwającą od lat 70-tych do początku 90-tych XX wieku. Zabawny i pełen ironii obraz o wzroście i schyłku potęgi jednego z najsłynniejszych klubów świata – Haçiendy, a wraz z nim sceny muzycznej Manchesteru – od Joy Division po The Happy Mondays. Założyciel Haçiendy i wytwórni płytowej Factory Records – Tony Wilson – zaczynał od występów w lokalnej stacji telewizyjnej, by potem stać się jedną z najważniejszych osób w branży. Film prezentuje bardziej i mniej znane utwory, przemieszane z fantazyjnym odtworzeniem atmosfery koncertów i narkotykowych libacji, które pozwoliły Wielkiej Brytanii ponownie zająć czołowe miejsce na scenie clubbingu w latach 80. Obraz Michaela Winterbottoma, twórcy „Alei snajperów” i „Drogi do Guantanamo”, był nominowany do Złotej Palmy podczas 55. Festiwalu Filmowego w Cannes.

09.07. godz. 16.00 Teatr Boto

 

ajeslibogjestA JEŚLI BÓG JEST?
(Tore Tanzt) reż. Katrin Gebbe, Niemcy, 2013, 110 min

MFF Cannes 2013 – oficjalna selekcja

Historia Tore – krnąbrnego nastolatka, którego poznajemy w towarzystwie kolegów z „Jesus Freaks” – fundamentalnej sekty młodzieży chrześcijańskiej, która ubiera się w stylu punk-rockowym, a wiarę wyraża przez wysokie decybele muzyki punkowej. Chłopak przypadkowo poznaje na pozór normalną rodzinę. Nowi znajomi wydają się gościnni – proponują Tore zamieszkanie z nimi na kampingu. Wkrótce dochodzi tam do wielu drastycznych zdarzeń.

Benno, głowa rodziny, postanowił wystawić na nieludzką próbę wiarę młodego zapaleńca religijnego, który w chwilach zwątpienia powtarza sobie: „Nic złego nie może stać się temu, kto trzyma tarczę wiary”. Naturalistyczny, brutalny i obnażający najgorsze oblicze człowieka film o tym, jak niedaleko od siebie znajdują się drogi do Boga i do piekła.

17.07. godz. 19.15 Multikino sala 3 

 

greenroomGREEN ROOM
reż. Jeremy Saulnier, USA, 2015, 94 min

Najnowszy film Jeremy’ego Saulniera, twórcy głośnego „Blue Ruin”, to wybuchowa mieszanka thrillera psychologicznego, filmu sensacyjnego i horroru. Główni bohaterowie, członkowie punkowej kapeli otrzymują propozycję występu w podejrzanej knajpie w środku lasu. Na miejscu okazuje się, że znaleźli się w samym centrum minifestiwalu dla neonazistów, a tuż po zejściu ze sceny, w wyniku morderczego zbiegu okoliczności, muzycy zostają uwięzieni w tytułowym zielonym pokoju, na zapleczach przerażającego baru. W tym momencie rozpoczyna się krwawa i pełna logistycznych pułapek walka o przetrwanie, gdzie bohaterowie, by opuścić zamknięte pomieszczenie, będą musieli pokonać przeszkody zastawione przez lidera faszystowskiego gangu. Reżyser wykorzystuje odwieczny konflikt pomiędzy dwoma wrogimi sobie subkulturami nie tyle po to, żeby dotrzeć do jego podłoża, ale raczej wciągnąć widzów w zatrważającą i pełną napięcia fabułę, doprawioną energetyczną muzyką, czerpiąc garściami z obu estetyk – neonazistowskiej i punk rockowej.

13.07. godz. 19.15 Multikino sala 3

 

lastdaysLAST DAYS
reż. Gus Van Sant, USA, 2005, 97 min

Last Days to film, który przybliża nam niespokojną osobowość genialnego muzyka, dożywającego swych ostatnich dni. Michael Pitt gra Blake’a, artystę, który wspiął się na szczyty sukcesu i teraz samotnie dźwiga na swoich barkach ciężar utrzymania kilku rodzin, a starzy przyjaciele odzywają się tylko, gdy czegoś potrzebują. Last Days przedstawia kilka godzin z życia Blake’a, które spędza on w drewnianym domku na odludziu, uciekając od własnego życia. Van Sant po mistrzowsku posługuje się obrazem i dźwiękiem, by podobnie jak w „Gerry” i w nagrodzonym Złotą Palmą w Cannes „Słoniu” – wykreować unikalną atmosferę, emocjonalne tło, pokazując nam w efekcie dynamiczny obraz przeobrażającej się duszy. Choć inspiracją dla tego filmu są ostatnie dni Kurta Cobaina, nie jest to dokument ani film o nim. Bohaterowie i przedstawione wydarzenia są fikcją.

13.07. godz. 21.45 Kulturalna plaża (przy Teatrze na Plaży i Klubie Atelier)

 

wearethebestWE ARE THE BEST!
(Vi är bäst!) reż. Lukas Moodysson, Dania, Szwecja, 2013, 102 min

MFF w Wenecji 2013 – Oficjalna selekcja
MFF w Reykjavik 2013 – Nagroda publiczności

Sztokholm, 1982 rok. Bobo, Klara i Hedvig to zbuntowane 13-latki, które włóczą się po mieście i uważają, że ćwiczenia na w-fie to nuda. Są jednocześnie odważne, silne i bezkompromisowe, ale też niepewne siebie, dziwne i delikatne. Kiedy mama wychodzi, odgrzewają sobie paluszki rybne w tosterze, stawiają irokezy i piszą piosenki. Zakładają zespół punkowy, mimo że nie potrafią grać na żadnym instrumencie, a wszyscy twierdzą, że punk is dead.

14.07. godz. 19.00 Państwowa Galeria Sztuki 

 

wszystko_co_kochamWSZYSTKO, CO KOCHAM
reż. Jacek Borcuch, Polska, 2009, 95 min

Festiwal Filmowy w Gdyni 2009 – Złoty Klakier 
Sundance Film Festival 2010 – Konkurs główny 

Wszystko, co kocham to historia grupy przyjaciół, którzy wypełnioną muzyką młodość przeżywają na polskim wybrzeżu początku lat 80-tych. Janek (Mateusz Kościukiewicz), wrażliwy osiemnastolatek, zakochany w Basi (Olga Frycz), jak współczesny Romeo, nie jest w stanie pogodzić się z tym, że ich miłość może być zakazana. Konflikt między ich rodzinami sprawi, że rodzące się uczucie zostanie wystawione na próbę… W tle przetacza się Wielka Historia, a na pierwszym planie – eksplozja młodości, punkowa muzyka, pierwsza miłość, pierwszy bunt, głód życia, seks… Wszystko, co najpiękniejsze. Młodzieńczy, idealistyczny świat zderzony zostanie z bezwzględną rzeczywistością, a bohaterowie będą musieli podjąć trudne decyzje, kładąc na szali miłość i przyjaźń.

12.07. godz. 21.00 Państwowa Galeria Sztuki 

 

pussyriotPUSSY RIOT: MODLITWA PUNKA
reż. Mike Lerner, Maxim Pozdorovkin, Rosja, Wielka Brytania, 2011, 90 min

British Independent Film Award – Najlepszy dokument 2011

Zimą 2011 roku po kontrowersyjnym przebiegu wyborów w Rosji Władimir Putin został ponownie wybrany na prezydenta kraju. W odpowiedzi na to setki tysięcy Rosjan wyszło na ulice, aby podać w wątpliwość legalność wyborów, a tym samym legitymację Putina do rządów. Wśród protestujących były trzy młode radykalne feministki: Nadieżda Tołokonnikowa, Maria Alochina i Jekatierina Samucewicz, współzałożycielki zespołu punkowego Pussy Riot. W kolorowych kominiarkach na głowach, pończochach i letnich sukienkach weszły do słynnego soboru Zbawiciela w Moskwie i zaczęły satyryczny performance, śpiewając pieśń „Bogurodzico, przegoń Putina”. Po 40 sekundach zostały aresztowane, wytoczono im pokazowy proces, oskarżono o „chuligaństwo motywowane nienawiścią religijną” i skazano na dwa lata więzienia w łagrach. „Pussy Riot. Modlitwa punka” jest kroniką tego „małego” aktu protestu, który zdobył rozgłos na całym świecie i stał się symbolem walki z opresyjnym reżimem. Nadając tej antyputinowskiej rebelii ludzką twarz, film pokazuje historię trzech młodych kobiet, które – zdumione reakcją władzy – za kratami więzienia pozostają gotowe bronić swoich racji. Ich osobista odwaga, poświęcenie własnym przekonaniom i świadomość polityczna wywarły wpływ na aktualną sytuację polityczną w Rosji i pokazały, że sztuka może stać się doskonałym narzędziem protestu.

16.07. godz. 14.00 Państwowa Galeria Sztuki