Search

Kino Skandynawskie: Norwegia

2302

Od 5 lat stałym punktem programu jest pasmo poświęcone kinematografii krajów rejonu Morza Bałtyckiego. W minionych latach były to zarówno prezentacje kinematografii narodowej (Kino Szwedzkie, Duńskie, Fińskie) jak i wybranej problematyki i trendów (Skandynawskie Kino Kobiece, Młode Kino Skandynawskie). W 2017 roku festiwal powróci do prezentacji kinematografii narodowej kolejnych państw nordyckich, prezentując Kino Norweskie.

WITAJCIE W NORWEGII! 

(Welcome to Norway!), reż. Rune Denstad Langlo, Norwegia, 2016, 90 min

Błyskotliwa i nieprzewidywalna czarna komedia, która przełamuje społeczne tabu. Poznajcie Primusa – właściciela upadającego kurortu w norweskiej wiosce. By ratować rodzinny interes i otrzymać rządowe dofinansowanie, postanawia przekształcić swój kurort w obóz dla uchodźców. Pięćdziesięciu przybyszów to prawdziwa zbieranina osobowości i oczekiwań, które przyprawią Primusa o niemały zawrót głowy.

 

POZNAJCIE HAROLDA 

(Her er Harold), reż. Gunnar Vikene, Norwegia, 2014, 87 min

Przez ponad 40 lat Harold, razem z żoną Mary, prowadził sklep z meblami. Najważniejsze dla niego były: jakość i solidność, a więc zupełnie inaczej – przynajmniej zdaniem Harolda – niż w sklepach sieci Ikea. Jeden z nich właśnie otwiera się w miejscowości, w której mieszka. Przekonany o tym, że meblowy potentat nie jest w stanie mu zagrozić, przeżywa gorzkie rozczarowanie. Kiedy zostanie bez swojej ukochanej żony, mężczyzna weźmie sprawy w swoje ręce. Nie mając nic do stracenie, zdecyduje się porwać samego założyciela Ikei. Jak można się domyślić, realizując swój plan będzie musiał się zmierzyć z wieloma przeszkodami i przeciwnościami losu. Czy wytwórca mebli może stać się bezwzględnym porywaczem?

 

1001 GRAMÓW 

(1001 grams), reż. Bent Hamer, Francja, Niemcy, Norwegia, 2014, 90 min

Marie jest szanowanym naukowcem, pracuje razem z ojcem w organizacji rządowej, której celem jest utrzymanie naprawdę cennego przedmiotu: norweskiego prototypu kilograma. Całe dnie spędza na kalibracji pomiarów w nowoczesnych ścianach instytutu. Tym samym rygorem co w pracy otacza się w życiu osobistym: jeździ śmiesznie małym samochodem elektrycznym, mieszka w sterylnym apartamencie, a w stosunkach międzyludzkich jest precyzyjnie powściągliwa; rzadko można zobaczyć na jej twarzy jakieś emocje. Gdy jej ojciec umiera, starannie wykalkulowane życie Marie rozpada się i musi wyjść ze swojej strefy komfortu. Wybrano ją, by udała się do Paryża na Międzynarodową Konferencję Miar i Wag, aby zważyć kilogram i upewnić się, że nie zyskał lub stracił wartościowych mikrogramów. Po drodze Marie traktuje kilogram niczym noworodka, ściska go, tylko przy nim czuje się bezpiecznie w nowym miejscu. Niespodziewanie podróż Marie okazuję się drogą do odkrycia prawdziwej siebie, zmienia ją, ukazuje perspektywę możliwości dotąd świadomie spychanych na margines codzienności. Przyczynia się do tego przypadkowo spotkany uprzejmy mężczyzna…

 

ŚLEPOWIDZENIE 

(Blind), reż. Eskil Vogt, Norwegia, Holandia, 2014, 96 min

MFF Berlinale 2014 – Nagroda specjalna 

Sundance 2014 – udział w konkursie głównym

Sopot Film Festival 2015 – Wygrana konkurs 1-2

Trzydziestoparoletnia Ingrid niedawno straciła wzrok. Z każdym dniem izoluje się od świata zewnętrznego, który przestaje być dla niej przyjazny. Boi się wychodzić z domu. Całymi dniami siedzi więc w bezpiecznym mieszkaniu, próbując jakoś wypełnić czas podczas nieobecności męża, Mortena. Zaczyna pisać powieść. Najpierw dlatego by zatrzymać w ten sposób zapamiętane miejsca, przedmioty i barwy. Następnie, by dać upust swoim niepokojom, wynikającym z podejrzeń o niewierność męża. Bohaterem powieści zostaje Morten. Ingrid wplątuje go w internetowy romans z samotną matką, Elin. Ale Elin to nie tylko kochanka, najwyraźniej może uchodzić za alter ego autorki, zwłaszcza od chwili, kiedy też traci wzrok. Ale ta historia, w miarę pisania, coraz bardziej się komplikuje. Do tego stopnia, że przejście od fikcji do realności staje się dla autorki coraz trudniejsze.

 

OBYWATEL ROKU 

(Kraftidioten), reż. Hans Petter Moland, Norwegia, Szwecja, 2014, 116 min

Norwegia, kraj porządnych ludzi. A najbardziej porządnym z porządnych jest Nils. W uznaniu ciężkiej pracy na rzecz społeczności oraz przepustowości lokalnych dróg zdobył właśnie tytuł Obywatela Roku. Radość Nilsa nie trwa jednak długo. Jego syn staje się przypadkową ofiarą w porachunkach przestępczego półświatka. Nils decyduje się na własne, amatorskie śledztwo. Porządek musi być. Jego niekonwencjonalne metody niezamierzenie wywołują wojnę wśród konkurujących gangów. Nawet w kraju tak porządnym i poukładanym jak Norwegia sprawy nie zawsze toczą się zaplanowanym torem.