Search

Kino Dalekiej Północy: Mity i Legendy

GRANICA

(Gräns), reż. Ali Abbasi, Dania, Szwecja, 2018, 101 min

MFF Cannes 2018 – wygrana konkursu Un Certain Regard

Europejskie Nagrody Filmowe 2018 – najlepsze efekty specjalne

Dawno, dawno temu na przystani promowej pracowała bardzo, ale to bardzo brzydka celniczka. W wolnych chwilach Tina chodziła boso po lesie, a do snu czytała kryminały Lisy Marklund. Nie miała szczęścia w miłości, a jej ojciec chorował na amnezję. Za to w pracy była bardzo doceniana, bo umiała wykryć przemycany alkohol (podając dokładną liczbę butelek, zanim jeszcze torba delikwenta została otwarta), a nawet wyczuwała złe zamiary kontrolowanych osób. Pewnego dnia przed jej stanowiskiem stanął jednak tajemniczy mężczyzna, którego zamiarów nie umiała rozpoznać. Był to bez wątpienia facet ze skłonnością do… trollowania.

IMPOSTOR

(The Hole in the Ground), reż. Lee Cronin, Finlandia, Irlandia, Belgia, 2019, 90 min

MFF Sundance 2019 – udział w konkursie

Sarah, chcąc uciec przed przeszłością, przeprowadza się ze swoim synkiem Chrisem do domu na wsi i ma nadzieję że tu uda im się rozpocząć nowe życie. Pewnej nocy Chris znika w lesie, a gdy się odnajduje, nie jest do końca sobą. Z dnia na dzień jego zachowanie staje się coraz bardziej dziwne, a Sarah zaczyna podejrzewać że chłopiec, który wrócił do domu, może wcale nie być jej synem… 

LISTOPAD

(November), reż. Dechen Roder, Estonia, Holandia, Polska, 2017, 115 min

Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych 2018 – Nagroda specjalna

„Listopad” stanowi adaptację estońskiej powieści „Rehepapp ehk November” Andrusa Kivirähka. Film łączy w sobie elementy magii, czarnego humoru i romansu. Fabułę osadzono w pogańskiej estońskiej wsi, w której panoszą się wilkołaki, duchy i zaraza. Główną bohaterką filmu jest młoda chłopka, Liina, rozpaczliwie i beznadziejnie zakochana w Hansie, młodym chłopaku ze wsi. Bezbrzeżna tęsknota powoduje, że dziewczyna zamienia się w wilkołaka… Z kolei największym problemem, z jakim mierzą się wieśniacy, jest to, by przetrwa mroźną i mroczną zimę. Do osiągnięcia tego celu nie cofną się przed niczym. Okradają siebie wzajemnie, swoich niemieckich panów, duchy, Diabła i Jezusa. Kradzież staje się ich obsesją. Zaczynają coraz bardziej przypominać nie ludzi, ale skrzaty (po estońsku „kratt”) – bezduszne stworzenia, którym wydają rozkazy. 

VALHALLA: MROCZNY WOJOWNIK

(Valhalla Rising), reż. Nicolas Winding Refn, Dania, Wielka Brytania, 2009, 90 min 

Czciciele dawnych bogów kontra chrześcijanie. Nicolas Winding Refn, reżyser „Drive”, zaprasza do świata wikingów na okrutne widowisko. 

Rok 1000. Jednooki wojownik (Mads Mikkelsen) od lat trzymany jest w klatce przez wrogie plemię, które zmusza go do krwawych walk. Kiedy udaje mu się w końcu odzyskać wolność, spotyka na swojej drodze chrześcijan. Namawiają go oni do udziału w krucjacie i wyprawie do Jerozolimy. Jednooki decyduje się wyruszyć razem z nimi w stronę nieznanego świata. Prosto do jądra ciemności. 

„Valhalla: Mroczny wojownik” to niekonwencjonalny, ambitny projekt nagrodzonego w Cannes za najlepszą reżyserię Nicolasa Winding Refna. To mroczna opowieść o naturze dobra i zła.

W GŁĄB LASU

(Dans la forêt), reż. Gilles Marchand, Szwecja, Francja, 2016, 103 min

MFF Locarno 2016 – premiera światowa

Ośmioletni Tom i jedenastoletni Benjamin od rozwodu rodziców pozostają pod opieką matki w Paryżu, podczas gdy ich ojciec mieszka sam w Szwecji. Chłopcy prawie wcale nie widywali się z tatą, ale teraz mają spędzić jakiś czas u niego. Tom nie cieszy się na to spotkanie, ponieważ ma przeczucie, że stanie się coś złego. Niedługo po dotarciu do Szwecji ojciec decyduje się na nieplanowany wypad do lasu. Ojciec jest przekonany, że Tom tak samo jak on potrafi czytać w myślach innych ludzi i widzieć rzeczy niedostrzegalne przez innych i nie zważając na lęk, jaki budzi to w chłopcu, stara się nauczyć go korzystać z tych mocy. W największe przerażenie wprawia jednak Toma świadomość, że prześladuje go Diabeł, że podążył on za nim nawet do tej głuszy i tylko czeka na dogodny moment, aby przypuścić atak.

WILKOŁACZE SNY

(Når dyrene drømmer), reż. Jonas Alexander Arnby, Dania, 2014, 84 min

MFF Camerimage 2014 – najlepszy debiut

MFF w Cannes 2014 – Tydzień Krytyki Filmowej

Główna bohaterka tego filmu, 19-nastoletnia Marie zaczyna odczuwać, że przestaje panować nad swoim ciałem. To, co dzieje się z jej organizmem, wydaje się mieć dziwny związek z wydarzenia rozgrywającymi się na rybackiej wyspie, zamieszkałej przez jej rodzinę, a także z chorobą jej matki, która od lat porusza się na wózku inwalidzkim. Bohaterka podejmuje pracę w zakładzie przetwórstwa rybnego, w którym pracują niemal wyłącznie mężczyźni. Poznając swoich współpracowników, uświadamia sobie, że jej rodzina skrywa tajemnicę, o których istnieniu nie miała dotąd pojęcia. Wrogie nastawienie ludzi, z którymi przyszło jej zarabiać na życie, budzi w niej niepokój nie mniejszy od tego, który wywołuję wyrastające na jej klatce piersiowej włosy.