Search

1-2 / debiuty i drugie filmy

ÁGA

reż. Milko Lazarov, Bułgaria, Francja, Niemcy, 2018, 96 min

MFF w Valladolid 2018 – Złoty Kłos

Intymna, ale skrywająca potężny ładunek emocji, „Ága” jest opowieścią o losach Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie, gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami pod stertą futer starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági – córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny? Lazarov w niebanalny sposób prowadzi widzów do końca mitu, którego nie ma już kto opowiadać. Poza nim czeka nas już tylko wielka pustka. W jej obliczu najcenniejszym skarbem okazuje się umiejętność mądrego współodczuwania.

FUGA

reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska, Słowacja, Czechy, 2018, 100 min

FPFF w Gdyni 2018 – Najlepszy debiut, najlepsze zdjęcia, Kryształowa gwiazda Elle

Tym razem nie chodzi o fugę w znaczeniu, jakie znamy z muzyki, lecz o fugę (dosłownie: ucieczkę, od angielskiego: fugitive – uciekinier) dysocjacyjną. Uciekinierem jest mózg człowieka, mogący pozbawić go pamięci o przeszłości, a nawet wytworzyć jego biegunowo przeciwną osobowość od dotychczasowej, gdy człowiek ten przeżył silny, długotrwały stres. Fuga dysocjacyjna trwa od kilku godzin do kilku lat. Osoba dotknięta tym zaburzeniem może sprawnie funkcjonować jako ktoś o innej tożsamości niż przed jego wystąpieniem. Alicja była kiedyś Kingą. Nie pamięta siebie z tamtego okresu, nie wie, kim jest teraz. W dwa lata po zniknięciu z pola widzenia rodziny zostaje przez nią – dzięki programowi telewizyjnemu – odnaleziona, ale jej nie rozpoznaje. Z czasem ze strzępów wspomnień Alicji wyłania się obraz tajemnicy – tego, co wydarzyło się w przeszłości.

GIRL

reż. Lukas Dhont, Belgia, Holandia, 2018, 105 min

MFF w Cannes 2018 – Najlepszy debiut, Nagroda FIPRESCI, Najlepszy aktor Victor Polster; Europejskie Nagrody Filmowe 2018 – Europejskie odkrycie roku

Objawienie festiwalu w Cannes i najlepszy europejski debiut ubiegłego roku. Girl Lukasa Dhonta to subtelny portret dziewczyny uwięzionej w ciele chłopaka. Lara marzy o staniu się kobietą i karierze tanecznej. Przed nią wyjątkowy, lecz niełatwy czas wchodzenia w dorosłość, doświadczania nowych pragnień, tworzenia tożsamości. Girl to dojrzałe, poruszające kino o wyczerpującej walce o siebie w pozornie akceptującym świecie, ale również pełna emocji historia o podążaniu za marzeniami. W roli tytułowej nagrodzony w Cannes zjawiskowy Victor Polster.

KRAINA WIELKIEGO NIEBA

(Wildlife), reż. Paul Dano, USA, 2018, 104 min

MFF Sundance 2018 – konkurs główny

Jeanette i Jerry są tylko z pozoru szczęśliwym małżeństwem. Właśnie przeprowadzili się do domu na przedmieściach, ale w nowym miejscu czekają na nich stare problemy. Jerry po raz kolejny woli uciec, niż zmierzyć się z trudnościami. Kiedy wyjeżdża na kilka miesięcy gasić niebezpieczne pożary lasów, Jeannette zostaje sama z dorastającym synem. Zagubiona kobieta wdaje się w romans, który jednak tylko na chwilę pozwala jej poczuć się dziewczyną, jaką była kiedyś – szaloną, atrakcyjną i pełną życia.

MONUMENT

reż. Jagoda Szelc, Polska, 2018, 108 min

MFF Off Camera 2019 – Wyróżnienie specjalne

Grupa studentów rozpoczyna staż w odizolowanym hotelu. Nie znają się za dobrze, wiedzą tylko, że będą wykonywać polecenia doświadczonej menadżerki. I chociaż wszyscy jadą zimnym busem, by zdobyć nowe doświadczenie, nie spodziewają się, że trafią w ręce despotki, a co gorsza – w miejsce, gdzie czas i przestrzeń wydają się nie mieć żadnego znaczenia.

WILKOŁAK

reż. Adrian Panek, Polska, Holandia, Niemcy, 2018, 88 min

FPFF w Gdyni 2018 – Najlepszy reżyser, najlepsza muzyka

Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

Filmy z sekcji 1-2 biorą udział w plebiscycie festiwalowej publiczności – głosowanie odbywać się będzie po każdym filmie. Ogłoszenie wyników plebiscytu – przed projekcją filmu zamknięcia festiwalu, w niedzielę 21.07.2019.